U jednoj informativnoj emisiji čula sam
reč, koja je zazvonila kao ključ kada padne na mermerni pod: lutke. Govorili su
o lutkarskom pozorištu, što već pokazuje da lutke glume stvarna dešavanja.
Prilično dobra asocijacija za tumačenje stvarnosti i sopstvene uslovljenosti u
toj istoj stvarnosti. Zar nismo svi mi samo lutke na pozornici?
Ako
svet i stvarnost uopšte sagledamo na način uvežbanog ponašanja, onda svi mi
zaista jesmo lutke na pozornici. Marionete, jer svačiji život je u tuđim
rukama, bilo da su to roditelji, bračni drug, poslodavac, država, političko ubeđenje
ili verovanje u neminovnost događaja, zlu sudbinu ili lošu karmu. Svi mi živimo
svoje živote po tuđem diktatu, a da toga često uopšte nismo svesni, iako se
uporno opiremo, tražeći neku neodređenu slobodu.
Postoji
li sloboda? Pitanje se prosto samo nameće, posle tolikih pobrojanih
"končića" kojima smo upravljani.
Sloboda
je prvenstveno stanje svesti. Samo je duh slobodan i to samo onda kada je
osvešćen. Čovek svestan sopstvenosti je svestan duha, onoga što suštinski
jeste. Telo se može nazvati zatvorom duha, ali je ono pre njegova materijalna
baza, nego što je zatvor. Ipak, telo jeste zatvor, jer duh ga smrću napušta,
ali bez tela duh je onemogućen da stekne određena iskustva. Pravi tamničar duhu
je razum, koji ga negira, postavljajući materijalno okruženje kao jedinu moguću
stvarnost.
Lutke
su materijalizovani ljudi, tačnije, predmeti koji imaju sve spoljašnje
karakteristike ljudskog bića. Čemu služe lutke, osim da deca prestanu da plaču?
Lutke
su odraz materijalizovane stvarnosti. S jedne strane, prva stvorena lutka je
arhetipski pokušaj čoveka da preuzme božju ulogu stvaranja čoveka. Ipak, tom
stvorenom nedostaje onaj osnovni atribut ljudskog - duša. Međutim, lutke su
bile najlakši način i put da se deca nauče opažanju stvarnosti na dogovoreni
način. Ljudi su postavili norme ponašanja, stvarajući običaje i tabue, radi
lakšeg snalaženja i međusobne komunikacije, ali mlade naraštaje je bilo
najlakše vaspitavati tako što će im se predočiti stvarnost u čvrstom i
opipljivom obliku, a to su igračke. U današnje vreme spektar igračaka je veoma
veliki, ali ipak se veoma lako može podeliti na igračke za dečake i igračke za
devojčice. Dečaci se igraju oružjem, vozilima, robotima. Devojčice imaju lutke,
sredstva za ulepšavanje, posuđe za domaćinstvo. Postoji i "srednji
rod" igračaka, kojima se igraju i devojčice i dečaci, a to su telefoni
igračke, bicikle, roleri i druge igračke sa točkovima. Najsavremenija igračka -
kompjuter - spada u srednji rod igračaka, jer njime se igraju i jedni i drugi,
mada i tu postoji podela prema sklonostima. Dečaci će radije igrati akcione
igre, a devojčice platforme i slagalice.
Vrste
i načini igara su takođe deo dogovorene stvarnosti, gde se svako odstupanje
proglašava nenormalnim. Za dečake nije normalno da povijaju lutke-bebe, a za
devojčice nije normalno da se igraju ratnih igara. Nesputani dečji duh u
početku ne pravi razlike u igrama, međutim odrasli, budni čuvari dogovorenih
vrednosti, alarmantno reaguju mešajući se i objašnjavajući kako "nije lepo
da se dečak ili devojčica igra na taj način, jer to je igra za suprotan
pol".
Ratne
igre, počevši od kauboja i indijanaca, pa preko čitave plejade "prirodnih
neprijatelja", već od malih nogu uče male ljude da su sukobi sa drugim
ljudima deo dogovorene stvarnosti i samim tim neminovni. Suprotni stav, koji se
propoveda u nekom kasnijem dobu života, je pomirljivost i tolerancija. Međutim,
slika stvarnosti se formira u najranijem životnom dobu, zajedno sa učenjem
govora i imenovanjem stvari koje nas okružuju.
Deca
ratne igre doživljavaju prilično bezazleno. Čak i ljutnju i tuču, koja ponekad
nastupi, doživljavaju kao sastavni deo igre.
Zato
što su to još uvek igre, koje u sebi sadrže nevinost neočekivanog trenutka, što
je suština svih igara.
U
dečjim ratnim igrama nema mrtvih i povređenih, a ako neko zaista bude ozleđen,
tada na scenu ponovo stupaju odrasli, podsećajući da je to samo igra,
uvežbavanje stvarnosti koja tek treba da se doživi i da su stvarna povređivanja
štetna i samim tim zabranjena.
Devojčice
nisu agresivne u igri.
Pasivan
stav, koji je iskonska osobina žene, potencira se kroz mirne igre čuvanja beba,
kuvanje ručkova i slično. Time se devojčice od malih nogu uvežbavaju za uslužne
delatnosti, odnosno mirno i trpeljivo ponašanje, dok je dozirana agresivnost
prepuštena dečacima. Inače, što se "količine agresivnosti" tiče,
zaista nema suštinske razlike između polova.
Deca
vole igračke, zašto?
U
stadijumu svesti malih beba, igračke predstavljaju skup raznovrsnih boja i
oseta, stvarnost se uči kao slika i pokret, odnosno čulni dodir. U kasnijem
dobu igranje predstavlja oponašanje života odraslih, što je već nasleđena
osobina svesti. Nasleđena od prethodnog evolutivnog stepena. Životinje se
igraju sa svojim mladuncima, učeći ih kroz igru kako da prežive u prirodi.
Znači
igra, kao univerzalni oblik prenošenja dogovorene stvarnosti, nije isključivo
čovekov izum?
Za
životinju je stvarnost koja je okružuje mesto opstanka, odnosno igra je način
prenošenja iskustava za održavanje života. Igra kao učenje dogovorene
stvarnosti je već čovekov "izum". Doduše, ratne igre su takođe
ostatak predevolutivne svesti, zajedno sa nagonima i instiktima, jer životinje
su neminovno prinuđene da se bore međusobno, i te borbe su, isto kao i ljudske
borbe, vezane za osvajanje teritorija i osvajanje ženki, a sve to u svrhu
očuvanja i sopstvenog života i sopstvene vrste. Čovek ipak predstavlja najviši
stepen osvešćene svesti, stoga je trebalo da prevaziđe borbu kao sastavni deo
života, jer je međusobnu komunikaciju dogovorio kroz moralne i zakonske norme.
I teritorija i ženke su zakonom zaštićene, kroz intstituciju imovine, odnosno
bračne zajednice, tako da su ratovi suštinski postali besmisleni.
Ljudi
su dugo ratove vodili zbog žena. Danas su ti slučajevi veoma retki, ako uopšte
postoje.
Moralne
norme zabranjuju takve razloge za ratovanje, zato se ne zna da li je neki rat
počeo zbog žene.
Znači,
igra zarobljava svest. Može li igra biti sredstvo oslobađanja?
Čitav
život je zapravo igra, igra sopstvene svesti sa drugim svestima. Ta među-aktivnost
je protok i doživljaj života. Ukoliko se igra shvati potpuno ozbiljno, onda
prestaje da bude igra i postsje stvarnost, a verovanje u određenu stvar je ono
što zapravo zarobljava. S druge strane, igra suštinski predstavlja potpuno
slobodan tok dešavanja u okviru labavo dogovorenih pravila i upravo neočekivani
potezi učesnika čine igru čarobnim doživljajem. Kroz igru se svest potpuno
transformiše u sasvim drugu ravan ili sasvim drugu ulogu, tako da svest kroz
igranje može da stekne nova iskustva. Zato je igra nešto u čemu svi uživaju.
Znači,
ukoliko se čvrsto poveruje u dogovorena pravila (igre) ona postaju okov.
Ukoliko se (živi) zna da je sve samo igra, tada sve postaje lako, moguće i
dostupno. Tada igra ne postaje sredstvo oslobađanja, ona jeste sloboda.
Нема коментара:
Постави коментар
Ukoliko želiš da komentarišeš postani član ovog Bloga. Sva pitanja su tu da bi smo na njih dobili odgovor :)