"Smrt
je savetodavac"
"Smrt
je veliki prelazak"
"Osećam
ravnodušnost prema smrti".
Mudro
ili nerazumno, svi u želji da razjasnimo misteriju smrti, zapravo se
bojimo i same pomisli suočavanja sa njom. Poslednja izjava o
ravnodušnosti spram smrti me je i navela da pišem o toj temi.
Šta
se dešava posle smrti... ostavimo ta dešavanja onima kojima se to
dešava. Šta se dešava pre smrti? Zašto život ne želi da se
suoči sa pojmom smrti?
Opusti
se, smrt nije tako stroga kako se tebi čini.
Jesam
li i ja upala u fazu tihog zamiranja, ne usuđujući se da se suočim
sa tom činjenicom, pa sada grandioznom temom želim da pokažem sebi
da sam živa?
Čak
i to tiho zamiranje, kako si definisala sopstveni osećaj, ne mora da
bude predvorje smrti. Isti osećaj mogao bi se nazvati spokojem, sve
zavisi od tvog ličnog ugla gledanja. Neko drugi bi bio više nego
zadovoljan da može potpuno da se opusti i živi život bez
drastičnih promena, bez mnogo uzrujavanja i stresova, i sa potpunom
organizacijom sopstvenog vremena. Međutim, ti u promenama neprekidno
tražiš potvrdu da si živa, što samo ukazuje na tvoj veoma jak
strah od smrti. Jednu od svojih "Ispovesti" završavaš
rečenicom: "Ako je ovo nirvana, molim vas, vratite me nazad."
Sada ću ja postaviti pitanje: zašto tako halapljivo gutaš život?
Zar veruješ da posle smrti postoji samo smrt?
Ne
znam, svaki odgovor koji bih mogla da dam već je formulisana fraza
mog sopstvenog razuma. Instant rečenice. Univerzalni proizvodi...
govorim gluposti, pokušavajući da rečima prikrijem sopstvenu
zbunjenost.
Zašto
halapljivo gutam život? Bojim se starosti, nemoći, odbacivanja.
Slika moje stare Nane, koja se par godina pre svoje smrti neprekidno
žalila da je užasno usamljena, je prva asocijacija koja je naišla.
Ona, previjena u pasu od bolova. Ona je bila stara žena koja je
umrla u bolovima. Ostali smo mi, koji smo je voleli,u nekom drugom
bolu.
Još
kad bi se sada i rasplakala...
Ovo
nije smešno!
Ko
kaže da je smešno? Samo, morao sam da te prekinem u nastupu
civilizacijskog samosažaljenja pri pomisli da smo svi smrtni. "Kako
će ovaj lepi svet moći da živi bez mene kada sam ja veoma važna
osoba?" Kome? "Pa recimo, svojoj deci." To što deca
jednim delom svoje svesti možda jedva čekaju da se otarase matorog
džangrizala, koje se još uvek ponaša prema njima kao da su tek
prohodali, o tome se ne govori. To nije pristojno. "To ne sme da
bude tako jer ja sam ceo svoj život uložio/la u njih!"
Ograničavajuće besmislice koje deluju sa matematičkom preciznošću,
jer kosmički zakoni energetskih međudejstava stoje iza njih.
Doduše, loše shvaćeni i nakaradno primenjeni, ali Silu u
ispoljenju pokreće Suština. Nju ne zanima forma.
Moj
um jednostavo odbija da se suoči sa mogućnošću smrti. Kastanedin
Don Huan kaže da je smrt savetodavac i da sedi na levom ramenu.
Osećam unutrašnji otpor prema svom levom ramenu...
A
Kabala levom ramenu pripisuje sefiru Gedulah, simbolišući izobilje,
ekspanziju i blagostanje. Simbolički, tu pripada Jupiter, odnosno
Zevs, vrhovni bogovi i vladaoci. Nemoj da te čudi ova paralela
između učenja meksičkih indijanaca i učenja starih Jevreja.
Znanje potiče iz jednog centra, zrakasto se šireći unaokolo. Svaka
religija ima svoju zasebnu priču (svaka je dohvatila po neki
"zrak"), ali ako potražimo suštinu doći ćemo do uvida
da svi govore o istom.
Prema
tome, smrt na levom ramenu predstavlja ekspanziju, širenje,
blagostanje. Svest se oslobađa ograničenog postojanja, direktne
vezanosti za materiju tela, koje je po svojoj prirodi veoma neudobno.
Telo traži hranu, vodu i vrlo je zahtevno sa svojim potrebama. Telo
upotrebljava svest u sopstvene svrhe: ovde mi nije udobno - premesti
me, ovde me boli - i ti moraš svu svoju pažnju da usmeriš prema
bolnom mestu. Ovako bi otprilike izgledala neverbalna komunikacija
između tela i svesti. Svest tela ili ćelijska svest je ono što se
plaši smrti, jer za telo smrt predstavlja raspadanje, dezintegraciju
svih ćelija, odnosno dezintegraciju ćelijske svesti.
Ipak,
telo je nemoguće odbaciti kao suvišno. Za mnoga iskustva svesti,
koja su joj potrebna za usavršavanja, odnosno osvešćenje, telo je
neophodno. Iskustvo ljubavi bilo bi nepotpuno da ne postoji telesno
iskustvo vođenja ljubavi. LJubav prema deci ne bi bila potpuna kada
decu ne bi smo grlili, mazili. Iskustvo stvaranja i rasta novog
života u sopstvenom telu, telu žene, takođe ne bi postojalo. Svest
može da stvori novi entitet tako što će veoma živo da zamisli
drugo biće. Čak može i da ga voli, da razgovara sa njim, što deca
ponekad rade sa svojim imaginarnim prijateljima. Međutim, svaki
pokušaj bliskosti ili razmene nežnosti sa tim drugim bićem uvek je
baziran na prethodnom telesnom iskustvu, koje je zabeleženo u svesti
u vidu sećanja.
Između
ćelijske svesti i lične svesti postoji interakcija: ja činim tebi
da bi učinilo sebi. Udovolji telu, dajući mu udoban položaj, ono
će ti uzvratiti osećajem zadovoljstva, koji će istovremeno biti
osećaj tvoje lične svesti.
Ova
podela na ćelijsku i ličnu svest mi je malo gruba.
Sve
su podele grube, samo su neke otvorene i jasne, a većina ih je
suptilno pikrivena u prelazima ili/ili. Osim toga, svaka podela je
veštačka, s jedne strane, jer koherentna celina gubi smisao kada je
podeljena. S druge strane, parcijalno razvrstavanje stvarnosti
omogućava sagledavanje razlika, njihovo poređenje i razumevanje, a
sve to je u funkciji obogaćivanja svesti.
Vrtimo
se po krugu.
Ali
smo zato razgledali okolinu! Priroda Sila je kružna putanja i jedino
krug može figurativno da predstavi beskonačnost. Stoga je sasvim
logično da, krećući se neprekidno po istom krugu, suptilno
prelazimo na više ravni svesnosti i samim tim dolazimo do novih
uvida.
Početno
pitanje je bilo moje odbijanje da se suočim sa sopstvenom smrću.
Nisi
izvršila podelu između lične i ćelijske svesti, zato ti se i
utisci mešaju.
Neke
religije negiraju telo veličajući duh. Smatram da je takva podela
pogrešna.
Podela
jeste pogrešna, jer je ponovo loše shvaćena suština. Telo je
nemoguće negirati, jer samim svojim postojanjem ono neprekidno
podseća na sebe. Negiranjem njegovih potreba, a one se na prste mogu
izbrojati, jedino ćeš sebi doneti nelagodnost, a pojačanjem
nelagodnosti još jače ćeš slepiti pomenute dve svesti, bez
mogućnosti da sagledaš njihovu odvojenost.
Kako
jogini to uspevaju?
Odricanjem
od telesnih potreba oni pojačavaju ćelijsku svest do maksimuma. Tim
putem postaju je potpuno svesni, a zatim, zbog neravnoteže, počinje
da se pojavljuje lična svest u čistom vidu. Znači, napravljena je
jasna diferencijacija, mada ja ipak ne bih preporučivao ovaj metod.
Zašto?
Isuviše
je nasilan i mučan. Iskustvo bola jeste neophodno Čistoj ličnoj
svesti, ali telo samom svojom strukturom donosi dovoljno fizičkog
bola, tako da nije potrebno raditi "dupli posao". Doduše,
ljudi to često rade - vožnja rolera je dobar primer: hodaš i voziš
se istovremeno.
Da
li se ćelijska i lična svest mogu porediti sa pojmom "nižeg"
i "višeg" bića, koji sam sretala kod nekih filozofa?
Donekle,
mada su njihove podele zasnovane na drugim kontradikcijama.
Koji
bi, po tebi, bio dobar način za diferencijaciju svesti?
Posmatranje,
odnosno samoposmatranje. Do sada se tehnika samoposmatranja uglavnom
svodila na posmatranje reakcija sopstvene svesti, misleći da se
posmatra lična svest. Mnoge reakcije ćelijske svesti manifestuju se
na isti način kao reakcije lične svesti, jer male su mogućnosti za
različito izražavanje. Isto kao što isti otvor služi i za disanje
i za gutanje, tako se obe svesti manifestuju na skoro istovetan
način. Samoposmatranjem telesnih potreba dolazi se do njihovog
boljeg upoznavanje. Ne mislim pri tome na uobičajene reakcije gladi,
hladnoće, vrućine. Pa čak i na te, više nego očigledne reakcije,
čovek reaguje mehanički, ne svestan sopstvenog tela, odnosno
njegove svesti.
Za
početak je dovoljno da počneš da ugađaš sopstvenom telu. Obrati
pažnju na njegove potrebe i oseti zadovoljstvo kada mu ugodiš. To
je početak telesnog osvešćenja. Telo ne poznaje vreme kao
kategoriju, iako se protok vremena vidi prvo na njemu. Kažem "vidi"
u vizuelnom smislu. Pošto telo ne oseća vreme, nemoj da jedeš i
spavaš prema satu, već onda kada telo to traži. Time ne samo što
uspostavljaš blisku vezu sa njim, već se i oslobađaš nepotrebnih
navika koje dovode do gojaznosti i opšte lenjosti - i tela i duha.
Posle samo nekoliko meseci ovakve prakse, telo će biti zadovoljno, a
ti ćeš dobiti dodatnu nijansu smirenosti.
Sledeća
faza, koju možeš praktikovati istovremeno sa prvom fazom - ako ti
nije previše strana - je razgovor sa sopstvenim telom. Obrati se, u
mislima, bilo kojem delu svog tela u kome osećaš nelagodnost, sa
pitanjem šta mu smeta ili nedostaje. Obrati se kao da pitaš drugu
svest, a odgovor koji ćeš dobiti biće uvek iz "ja", jer
i ćelijska svest ima svoj centar zvani "ja". Ukoliko
trenutno ne možeš da udovoljiš sopstvenom telu, objasni mu da je
to trenutno nemoguće, ali da ćeš prvom prilikom ispraviti
nelagodnost. Osećaj će se svakako umanjiti, a ti održi obećanje.
Time se stvara bliskost između ćelijske i lične svesti, a
razgovorom se stvara jasna podela, čime se otvara mogućnost
potpunog uvida u funkcionisanje svake svesti ponaosob.
Нема коментара:
Постави коментар
Ukoliko želiš da komentarišeš postani član ovog Bloga. Sva pitanja su tu da bi smo na njih dobili odgovor :)