"Čovek je
bespomoćan" - kaže Sah - "... Sve što je socijalno
uobičajeno postaje vremenom kriterijum normalnosti."
Čovek je bespomoćan,
kako to bespomoćno i beznadežno zvuči! Čak je i ovaj znak uzvika
suvišan jer on se stavlja na kraju značajne rečenice. Rečenica je
itekako značajna, ali znak uzvika deluje nesuvislo. Da sam stavila
tri tačkice to bi bio znak nove nade, a nade nema. Tačka, kao znak
interpunkcije, je ipak najbolja. Čovek je bespomoćan. Tačka. Ja
sam bespomoćna. Dve tačke.
U čemu se ogleda moja
bespomoćnost?
Ogleda se upravo u tvom gledanju
na sat. Bespomoćna si jer ograničena si vremenom.
Ali za večeras sam
dogovorila izlazak, nije red da me prijateljica beznadežno čeka.
Večeras za večeras. Nisam
mislio na večerašnji izlazak već mi je tvoj pogled na sat poslužio
kao direktan primer. Dakle, bespomoćna si jer ograničena si
vremenom. Vreme nije tebi na raspolaganju već ti njemu. I to nije
zato što si u samozaboravu promenila uloge, već zbog civilizacijski
uslovljenog šablona - merenja protoka nepostojećeg.
Ograničena si vremenom koje provodiš u budnom stanju, a ono je ograničeno vremenom koje provodiš u snu. I ovde nisi kontrolor dešavanja. Ne možeš da spavaš onoliko koliko bi htela, već onoliko koliko je tvom organizmu potrebno. Ovo je već stvar tvojih ličnih ubeđenja i ovo možeš da promeniš samo ako hoćeš, što ni u kom slučaju neće smanjiti tvoju bespomoćnost. Samo ćeš reorganizovati redosled dešavanja.
Ograničena si vremenom koje provodiš u budnom stanju, a ono je ograničeno vremenom koje provodiš u snu. I ovde nisi kontrolor dešavanja. Ne možeš da spavaš onoliko koliko bi htela, već onoliko koliko je tvom organizmu potrebno. Ovo je već stvar tvojih ličnih ubeđenja i ovo možeš da promeniš samo ako hoćeš, što ni u kom slučaju neće smanjiti tvoju bespomoćnost. Samo ćeš reorganizovati redosled dešavanja.
Otkuda to lično ubeđenje
o spavanju?
Voliš da spavaš, voliš tu
drugu stvarnost, ali kao što deca vole igračke ili Diznilend, još
bolje. Vezana si za taj svet snova kao da on krije nešto dragoceno.
U stvari samo gubiš vreme. Kada bi snove upotrebila za sanjanje u
Kastanedinom smislu, onda bi spavanje imalo svrhu. Ovako samo gubiš
vreme.
Očajnički vezana za spavanje,
ti si čitav svoj život organizovala tako da on bude podređen
spavanju. Od svog spavanja si, u tuđim očima, stvorila veliki
problem, kao da oni ne vole da spavaju. Doduše, postoje oni koji
žale i zbog to malo vremena utrošenog u snu, ne shatajući da ni
onaj budni deo dana ne troše pametno.
Spavanje služi za obnavljanje
vitalne energije. To je normalan proces spontane evolucije. Međutim,
na tvojoj ravni ono već gubi tu ulogu. Direktnim kontaktom sa
energijama ti uveliko stvaraš energetske debalanse ali uglavnom
praveći višak energije. Glumiš akumulator, a brineš se zbog par
sati sna! Zaista smešno. Suludo, čak šta više.
I, šta da radim?
Samo shvati kako si organizovala
život, da je sve podređeno spavanju. Ništa više. Ako si to
shvatila, stvari će se srediti same po sebi.
San mi je često
služio kao zabava ili izgovor. Često sam popodne spavala jer mi je
bilo dosadno. Ranije sam imala običaj da zaspim pred dosadnim
gostom, izgovarajući se umorom. Odbijala sam seks, opet pod
izgovorom da mi se spava.
I dizala mnogo galame oko toga
kada ti nisu dozvoljavali da spavaš. Napravila si scenario smrtnog
problema. Ipak si preterala. Pazi, ovo nije kritika i ne bi trebalo
da negoduješ jer ti se moja izjava nije dopala. Zaista si preterala.
Hajde, složi se samnom, negde duboko u sebi znaš da sam u pravu.
Buni se nešto u meni.
Tvoja potreba da budeš u pravu.
Imaj hrabrosti, probudi se i priznaj da si preterala.
Jesam preterala sa
zahtevom da spavam. Jesam preterala, jer i drugi ljudi imaju potrebu
da spavaju. Jesam preterala, jer sam samo ja napravila tragediju oko
toga koliko ću vremena provesti u snu. Priznajem, preterala sam.
Postani prirodna. Spavaj onda
kada ti se spava a ne kada sat to pokazuje. Uostalom, satovi se ne
navijaju za spavanje već za buđenje. Budi se kada sat zazvoni, ne
odugovlači sa rastankom od Diznilenda. Ipak je to samo igrarija
mašte. Ujutru možeš biti bistrije razumske svesti samo ako tako
hoćeš. Jutarnja mrzovolja je već nestala kada si čitav svet
podredila svom spavanju. Čim si postala gospodar sopstvenog spavanja
prestala si da budeš nezadovoljna, odnosno mrzovoljna kada se
probudiš.
"Pilule za
lilule" su tako primamljivo slatke i opojne. Ljudi čak i drogu
koriste u svrhu uspavljivanja umesto u svrhu buđenja, što joj je
osnovni cilj. Tek jedan dan jasnijeg viđenja, a već negde u sebi
naslućujem želju da prekinem proces i slatko se uljuljkam u teoriju
metafizike. S druge strane aktivirana strast za osvešćenjem nagoni
me da istražujem dalje. Istraživati svaki pojedini segment
bespomoćnosti i uspavanosti može da bude i korisno i zanimljivo.
Međutim, osnovno pitanje je: zašto je čovek bespomoćan?
Navike su još jedan od teških
okova koje čoveka drže u ropstvu i kojih je čovek apsolutno
svestan da su okovi. Ipak, retko kada pokušava da ih odstrani. S
druge strane, navike su motor mehaničnosti a mehaničnost, zadržana
od životinjskih instikata, služi da rastereti razum od kontrole
svih funkcija tela. Tako se razumu ostavlja dovoljno vremena, odnosno
prostora, za kvalitetnije aktivnosti. Stepeni duhovne evolucije dati
su određenom gradacijom sve do čoveka. I čitavim pred-čovečjim
tokom upravlja kosmička zakonitost, možemo je nazvati Bog, koja
mehanički uslovljava gradaciju Duha i njegovu evoluciju. Tako
životinje sa iste pod-ravni evolucije mogu da se sparuju među
sobom, ali dva vuka nikada neće na svet doneti mladunče zeca, jer
zec je njihov predevolutivni stepen.
Pošto čovek čitav prethodni
ciklus nosi u sopstvenom postojanju, tako je i mehaničnost prirodnih
zakonitosti duboko ukorenjena u njemu, a manifestuje se navikama u
višem vidu, odnosno refleksima i nagonima u nižem vidu. Ne svesnost
sopstvene mehaničnosti, odnosno ne prepoznavanje prirodnih zakona u
sebi, dovodi do jednog od osnovnih uzroka bespomoćnosti. Prirodni
zakoni tako deluju da izgleda da se sve dešava samo od sebe. Cveće
se okreće prema suncu, životinje se pare u određeno doba godine,
ptice selice u određeno vreme kreću na svoj dugi put, lososi
prevaljuju kilometre da bi došli na određeno mesto za parenje. Sve
se jednostavno dešava. Priroda čini svoje. I sve funkcioniše
idealno, osim kada se čovek umeša pa, na primer, sagradi branu na
određenom mestu na reci kojom se lososi vraćaju na mesto svog
začeća.
No, ovo nije ekološki tekst.
Suština je u objašnjenju predevolutivne faze. Čovek je raskrsnica
svesti. Sa čovekom počinje svesna duhovna evolucija. Prirodni
zakoni deluju i u čoveku, jer kao deo prirode (ipak) on mora da
joj se povinuje na neki način. Nagon za samoodržanjem ne može da
se prevaziđe, jer on uslovljava dalje nosioce svesti, nove ljude.
Međutim, postoji ogroman broj mehaničkih reakcija koje su potrebne
a kojih se može osloboditi samo svesnošću.
Iz prethodnog mogu
da zaključim da je čovek bespomoćan jer je nesvestan, uspavan
prirodnim zakonima.
Tako nekako.
Odgovor mi ništa
ne znači. Sve ovo do sada bile su samo konstatacije. Ja hoću
rešenje, ne konstatovanje činjeničnog stanja.
Ne budi nestrpljiva.
Mehaničnost, odnosno nesvesne
reakcije su prva karika u lancu i uzrokovane su delovanjem prirodnih
zakona.
Druga karika u lancu su emocije
kao reakcije na okolna dešavanja. Viši sisari poseduju emocije i
jednostavnu logiku tipa dobro - loše. Binarni način razmišljanja
čini okosnicu logike čoveka, pa su po principu jeste - nije
stvorene navike. Emocije su takođe postavljene po binarnom principu:
prijatno - neprijatno. Prijatne emocije pokušavamo da zadržimo, od
neprijatnih pokušavamo da pobegnemo zamenjujući ih prijatnim
emocijama. Kontrola emocija samo pojačava postojeću mehaničnost,
tako da situacija izgleda bezizlazna, što se opet vraća na
konstataciju da je čovek bespomoćan.
I, šta raditi sa
emocijama?
Biti ih svestan. Jednostavno,
samo ih biti svestan, bez kategorizacije i bez opiranja. Ako si besna
budi to, ali shvati da si besna. Ako si srećna budi to i ne
pokušavaj da zadržiš postojeće stanje. Jednostavno budi.
Hoću li se tako
osloboditi bespomoćnosti?
Delimično. Ono što je bitno je
svest o procesu, svest o dešavanju. Emocije su veoma jako vezivno
tkivo koje nas i čini bespomoćnim. Pred razdraganim likom starog
prijatelja koga dugo nismo videli, jednostavno smo bespomoćni.
Proces koji se tada dešava je koristan u nekom drugom vidu, ali to
je druga tema. Pred osmehom svog deteta takođe smo bespomoćni.
Strah nas jednostavno parališe i ponovo smo bespomoćni.
Znači, druga karika u lancu su
sopstvene emocije pred kojima smo bespomoćni.
Treća karika je viđenje sveta
na određeni način, koji je često pogrešan. Ovde je koren
hipnotičnog sna čitavog čovečanstva, sve do četvrte ravni
duhovne evolucije. Tek na njoj moguće je trenutno i sporadično
buđenje, mada upravo probuđenje i dovodi na četvrtu ravan.
Iluzije su svuda oko tebe, a
filmska industrija odigrala je dvostruku ulogu. S jedne strane
fantastično nudi priliku za potpuno utonuće u iluzije, dok sa druge
strane očigledno pokazuje da je čitavo viđenje sveta iluzija.
Sledeća karika, koja se
nadovezuje na prethodnu, je viđenje sebe na određeni način. Ljudi
su većinom zaslepljeni sopstvenom slikom o sebi samom i to toliko u
zabludi da često i oni oko njih, takođe neprobuđeni, mogu da vide
koliko je ta slika pogrešna. Međutim, to viđenje da je drugi čovek
u zabludi svojom sopstvenom slikom ni malo ne utiče na to da se
lična slika sopstvenosti preispita.
Pred znanjem čovek je takođe
bespomoćan. Onaj koji ne zna, u naučnom smislu, jasno oseća da je
bespomoćan pred čovekom za koga misli da ovaj zna. Uzmimo
matematički problem kao jednostavan primer.
Stoga, uslovljen i prirodnim
zakonima i pogrešnom upotrebom razuma čovek je jednostavno
bespomoćan. Jedino pravilna upotreba razuma, kao organa Čiste
svesti, može da ga oslobodi. A uloga razuma je da prepoznaje staro i
razlikuje ga od novog, dok Čista svest teži da se kroz razum
ispolji u svim mogućim vidovima postajući Apsolutno. I to je
ostatak predevolutivnog ciklusa, učenje novog ispoljenja, ali ovoga
puta sa punom svešću, ne mehaničko kretanje unapred uslovljeno
prirodnim zakonima.
Htedoh da završim,
ali bespomoćna sam pred najezdom novih pitanja i uvida. Znam da mogu
da je sprečim, ali ipak ne želim. S druge strane, "znam da
mogu (zato ne moram to i da uradim)" može da bude fantastična
zamka uspavane svesti, koja jeste nekada mogla voljom da učini bilo
šta, voljom koja je takođe bila mehanička, jer je uvežbana. "Znam
da mogu" neosetno se pretvara u znam da sam znala da
mogu i još uvek verujem u to, ne uviđajući da to više ne mogu.
Vraćam se na prethodno
rečeno novim pitanjem: šta je sa Čistim Bićem?
Biće je svetlost, svest je
svetlost, Biće je svest. Svesnost je upravo povratak Biću ili
povratak praiskonskom. Sa engleskog jezika reč Biće može da se
prevede i kao postojanje (be=biti, ing=nastavak koji označava
trajanje). Čisto Biće je čisto postojanje, a postojanje je
sveukupnost.
Da li je Biće bespomoćno?
Ovim pitanjem ulaziš u visoku
metafiziku. Biće nije bespomoćno, bespomoćan je onaj koji nešto
ne može, ili može, svejedno. Biće jednostavno jeste, ono je
vanvremena i vanprostorna kategorija koja je sveprisutna. Biće
možemo nazvati Bogom, Apsolutom, Čistom svešću, ipak nećemo moći
da ga u potpunosti definišemo, jer svako definisanje je
ograničavanje a Biće je nemerljivo. Ono nema oblik niti specifičnu
težinu, nema veličinu. Nije beskonačno veliko, ali nije ni malo.
Nema sopstvenu svest, a ipak je ima, sveprisutnu, univerzalnu svest.
Biće nije večnost, jer večnost je kategorija suprotna
ograničavajućem, bespomoćnom vremenu, ali nije ni vreme. Nije
ovde, jer nije prostorno. Nije u tebi, jer i ti si geografska tačka
u prostoru, ali nije ni van tebe. Ti si Biće, a ipak nisi. Možeš
da ga naslutiš u ekstazi a ipak ne možeš da ga opišeš, jer ono
nije. I jeste istovremeno.
Sad se osećam
bespomoćno, bez pitanja i bez htenja.
To je bio trenutak "jeste"
za tebe. Osećaj Čistog Bića. Već potreba za daljim razgovorom
udaljila te je od Bića.
Ima li to stanje
neke veze sa nirvanom?
Nirvana je sinonim za Biće, ali
do tog stanja dolazi se pasivno - aktivnom metodom. Težnja za
nirvanom je još jedna zamka uspavane svesti, jer sama težnja
predstavlja linearan put ka Apsolutnom, koje je ipak koncentrično.
Tek ljudi četvrte ili pete pod-ravni šeste ravni mogu prirodno,
pasivno da se prepuste kretanju ka nirvani. Svi prethodni stepeni
duhovne evolucije zahtevaju druge, aktivnije metode.
Ipak mi se čini da smo
zalutali.
Zalutati u beskraju? To valjda
samo ti možeš.
Нема коментара:
Постави коментар
Ukoliko želiš da komentarišeš postani član ovog Bloga. Sva pitanja su tu da bi smo na njih dobili odgovor :)