Nova godina
je došla. Doduše, uvek i dolazi, hteli mi to ili ne, ali ova je posebno
neobična: dvehiljadita. Srećna nova.
Srećan ti
nov podeok u večnosti. Prvi januar ti dođe kao mehanička podela na period, pa
čestitati novu godinu je kao čestitati metru, ili nekoj drugoj mernoj jedinici,
na novom milimetru. No, poštujmo konvencije.
Ne volim
konvencije.
Znam da ih
ne voliš, ali ipak ih ne samo poštuješ nego i voliš, na jednom površnijem
nivou. Ponoćni ritual dočeka nečega što će sasvim sigurno doći i bez pompe,
predstavlja konvenciju koju voliš, na primer. Od dočeka Nove godine uvek
očekuješ nešto što nikada ne dobiješ i uvek se osećaš neispunjeno.
Šta ja to
očekujem, kada si mi već pružio šlagvort za pitanje koje nikada jasno nisam
postavila?
Očekuješ
ostvarenje šarene laže. Dok si bila mala čekala si Deda Mraza sa poklonima,
čekala si radost. Deda Mraza nikada nisi videla, jer zaspala bi, ali radost te
je uvek čekala ujutru, sadržana u poklonima ispod jelke. Sada si odrasla, znaš
da Deda Mraza nema ali ostalo je iščekivanje radosti. Ti jednostavno očekuješ
da te u ponoć oblije osećaj velike radosti, tek onako i naizgled iznenada, a
taj osećaj nikada ne doživiš upravo zato što se trudiš da ga doživiš.
Šta je Nova
Godina?
Konvencionalno
dogovorena kategorija preseka nepostojećeg, čime ono postaje stvarnost. Da je
Nova godina kosmička i samim tim univerzalna zakonitost, bila bi obavezna za
sve narode i uvek bi bila ista. Ovako, svaka civilizacija ima svoju novu
godinu, koje počinje u dogovoreni dan. Jevreji imaju svoj datum za novu godinu,
Kinezi drugi datum, a ono što ti proslavljaš kao dolazak nove godine je
hrišćanska kategorija.
Godina, kao
odrednica vremenskog perioda, označava početak, odnosno završetak jednog
ciklusa varijabilnog trajanja. Uzmi dolazak toplog vremena na primer: nekada
dolazi u aprilu a nekada tek u junu. Fiksni termin, odnosno istovetno trajanje
ciklusa odredio je tek čovek, odvajanjem svesti od nagona.
Vreme je
kategorija svesti sa dvostrukom upotrebom. Prva je njegova praktična primena,
iskazana kroz mehaničko merenje protoka putem časovnika i kalendara. Ova
primena je funkcionalna: tog i tog datuma u toliko sati treba uraditi određenu
stvar ili sresti određenu osobu. Druga upotreba vremena je u ličnom osećaju
njegovog protoka.
Šta utiče na lični osećaj protoka vremena? Svi znamo da
jedan minut držanja za ruku voljene osobe ne traje isto kao minut držanja
vrelog predmeta u ruci. A sat u oba slučaja pokazuje protok od 60 sekundi. Šta
je to u nama što meri vreme?
Primer koji
si navela uopšte nije dobar, mada na prvi pogled izgleda da jeste. Ono što je
zajedničko držanju za ruku ili vrelog predmeta je osećaj, u prvom slučaju
izrazito prijatan u drugom izrazito neprijatan. Osećaj je protkan željom
odnosno namerom - u prvom slučaju da se trajanje osećaja produži, u drugom da
se skrati. Znači, u tvom primeru suština je namera trajanja osećaja koji je
intenzivan. Znači, vreme je ovde samo mehanički faktor, suština je u
nameravanju trajanja osećaja.
Da, ali
ipak svaki čovek u sebi ima određeni merač protoka vremena. Nekome je dan dug,
nekome kratak.
Individualni
protok vremena se meri utiscima koji se primaju u vremenskom periodu.
Utisci su
događanja koja svest opaža oko sebe. Ukoliko ima dosta novih utisaka, ako
gledaš neki film ili si u nekom veselom društvu, tada će vreme prolaziti brže,
jer tvoja svest ima utisak kontinuiteta, trajanja. Ako si u situaciji da nema
nikakvog dešavanja oko tebe, ako nekog čekaš na primer, vreme će prolaziti
sporije jer "put od tačke do tačke" utiska duži.
Kažu da je
najteže raditi neki posao u kome nema ništa da se radi. Biti noćni čuvar, na
primer. Put od jedne tačke utiska do druge, odnosno od jednog događaja do
drugog je veliki, između nema dešavanja i stoga se stiče utisak da vreme jako
sporo prolazi.
Znači, oni
ljudi kojima je dan jako dug nisu imali ili umeli da ga ispune dešavanjima.
Ljudi kojima brzo prolazi vreme imaju veoma dinamičan život, ispunjen raznim
dešavanjima, pa makar to bio posao od koga žive.
Vreme je
nematerijalno, a ipak je uobičajeno čuti izraz: "Nemam vremena".
"Nemam
vremena" zapravo znači "nemam interesovanja za to". Čovek je
sputan obavezama, koje se dešavaju u vremenu i zato ljudi ovu frazu prihvataju
bez pobune. No, pored obaveznog utroška vremena na razne poslove koji su u
funkciji opstanka čovekovog materijalnog ispoljavanja, uvek se ima još vremena
za aktivnosti koje su prijatnost i relaksacija duha. Neko će posle posla otići
kod prijatelja, neko će da legne da spava, neko će da čita knjigu ili pogleda
neki film. Taj deo ličnog vremena čovek koristi onako kako želi, a ako za nešto
ili nekog nema vremena, to jednostavno znači da za to nema volje.
S druge
strane "nemam vremena" u poslovnom kontekstu znači da je jedna osoba
na sebe preuzela previše obaveza koje ne može da obavi jer nema dovoljno dnevne
lične energije za to.
Rešenje za
raspodelu vremena, kao unutrašnju kategoriju svesti, je u preraspodeli po
značaju. Ono što je značajno treba staviti u prvi plan svesti i uraditi ga
odmah, ono što je manje značajno može se ostaviti za kasnije. Takođe, treba
odvojiti važno od nevažnog, važno treba uraditi, na nevažno ne treba gubiti
energiju i trud. Isto tako, treba odvojiti deo vremena za sopstvenu
regeneraciju u smislu vremena koje se provodi u dokolici - aktivnoj ili
pasivnoj. Jednom rečju, treba uspostaviti ravnotežu između vremena koje se
provodi u aktivnom ili u pasivnom stanju. Pri tome, pod pasivnim stanjem ne
podrazumevam samo spavanje. Pasivno vreme je svako ono vreme koje nam donosi
relaksaciju, u kome nema obaveza niti prinude da se nešto obavi. To je vreme u
koje utiske okoline primamo lako i opušteno, a u takvom "vremenu"
vreme prestaje da bude značajna kategorija. I to je jedan mali delić
slobode koji imamo. Iskoristimo ga da zaboravimo na postojanje okova vremena koje nas sputava
velikim delom života.
Нема коментара:
Постави коментар
Ukoliko želiš da komentarišeš postani član ovog Bloga. Sva pitanja su tu da bi smo na njih dobili odgovor :)