Ako
je sve igra ega, kako kažeš i svi sukobi nastaju u pokušaju ega da
dokaže svoju samovažnost, onda je jasno zašto svaki čovek ima
lepo mišljenje o sebi.
Pa
nema baš svako lepo mišljenje o sebi. Svi uspesi u životu svoje
korene vuku upravo iz osećaja promašenosti, odnosno nedovoljnosti
ili kompleksa niže vrednosti, ako ti se ovaj izraz više sviđa. Već
sama podeljenost svesti na dozvoljeni i nedozvoljeni deo, odnosno
Sekundarnu i Primarnu ličnost, ovu drugu prebacuje u drugi plan,
odakle kao vapaj stiže osećaj nepotpunosti, nesavršenosti,
krivice. Jednom rečju, osećaj da nešto nedostaje. Čovek koji
počinje da gradi karijeru, odavno se pretvorio u Sekundarnu ličnost,
skoro potpuno zaboravljajući ono primarno u sebi. Oni retki trenuci
otvaranja pred bliskim osobama često su rezultirali povređivanjem
ili osećajem stida u najboljem slučaju, što ga je uverilo da
Primarnu ličnost treba držati "pod ključem". Ipak,
osećaj nečeg nedostajučeg nije moguće ukloniti pa je potreba za
samopotvrđivanjem, potekla iz Primarne ličnosti, kao problem
predata na rešavanje Sekundarnoj ličnosti, koja rešenje vidi u
dokazivanju pred drugima da je ona potpuno u redu. Obzirom da je ovaj
svet materijalno opredeljen, logičan je stav da će sticanje, bolje
rečeno gomilanje materije, povećati sopstvenu važnost u očima
drugih, a samim tim i u sopstvenim očima.
Može
li se to?
Naravno
da ne može. Oni koji se na svom životnom putu "probude"
onda kada nagomilano bogatstvo počne da ih guši, spas potraže
okretanjem ka duhovnom životu. Zato su na Zapadu prvo psihoterapeuti
ušli u modu, a zatim su na scenu stupili gurui, sve u pokušaju da
pomognu nesrećnim bogatašima da dosegnu sreću i mir. Ovi to
nagrađuju prebacivanjem svog dela tereta (bogatstva) na gurue,
opasno preteći da sada gurui potraže spas kod nekih drugih
duhovnika. Problem je očigledno u pridavanju važnosti novcu,
odnosno materijalnom. Ukoliko je guru zaista čiste svesti, on će
primiti nagradu za svoj trud, ali neće pridavati veliku važnost
materijalnom blagostanju. Isto važi i za obične smrtnike, koji
jedva plaćaju i psihoterapiju.
Nije problem u tebi. Problem je u pridavanju važnosti problemu. A opet si ti ta koja pridaje važnost, tako da treba prvenstveno da razumeš da si ti uzrok posledice koju proglašavaš za problem, jednostavnim pridavanjem važnosti i značaja. Pokušaj ovo ne samo da shvatiš već da asimiluješ, kao sopstveni deo svesti. Tek tada ćeš moći da se izdvojiš iz problema, odnosno tek tada će problem nestati kao takav.
Nije problem u tebi. Problem je u pridavanju važnosti problemu. A opet si ti ta koja pridaje važnost, tako da treba prvenstveno da razumeš da si ti uzrok posledice koju proglašavaš za problem, jednostavnim pridavanjem važnosti i značaja. Pokušaj ovo ne samo da shvatiš već da asimiluješ, kao sopstveni deo svesti. Tek tada ćeš moći da se izdvojiš iz problema, odnosno tek tada će problem nestati kao takav.
Zašto
ljudi vole zlato? Zašto za simbol blagostanja ne proglasiše nešto
drugo?
Zlato
je simbol većne čistote jer ne rđa, ne prlja se i ne menja se.
Zlato je simbol čiste duše i kao takvo ono odslikava dušu onoga ko
ga nosi.
U
zadnjih dvadesetak godina siromaštva i materijalnog propadanja u
ovoj zemlji, primećujem mnogo ogrlica na vratovima žena koje po
klasnoj pripadnosti ne spadaju u bogataše. Prilično paradoksalno,
zar ne?
Ne
očekuj od mene da se složim sa onim što tebi izgleda kao paradoks.
Uopšte nije paradoks, već logična posledica manifestovane lične
slike sveta. Ego se uvek trudi da nadkompenzuje lični nedostatak, pa
je tako sasvim logično da žena koja je relativno siromašna ima
pozamašnu količinu zlata na sebi, da bi drugima pokazala da je
bogata, iako i ona i ti drugi znaju da to nije istina.
Na
nekim ženama je to zlato delovalo nekako vulgarno.
Vulgarnim
si doživela njihovu dušu, odnosno odraz Sekundarne ličnosti koja
se jasno ogledala u sjajnim i uglačanim pločicama. Samo osoba čiste
svesti smela bi da nosi zlato, koje bi onda blistanjem odražavalo
čistoću njene duše. Međutim, ko još želi da prizna sopstvenu
prljavštinu?
Nekada,
u drevna vremena, dok su sve stvari bile koliko toliko na svom mestu,
zlato je bilo rezervisano samo za sveštenike i kraljeve, kao vrhovne
nosioce Duha. Kasnije je biti sveštenik ili kralj postalo titula,
koja nosiocu omogućava sve privilegije, a zlato je ostalo kao simbol
moći. Danas, sa degradacijom svih vrednosti, zlato je izgubilo svoju
pravu meru.
Vratimo
se početnom pitanju koje očigledno nisam dobro formulisala, jer je
tvoj odgovor otišao na sasvim drugu stranu. Slažem se sa tobom da
ljudi nemaju dobro mišljenje o sebi, ali zato imaju osećaj da su
skoro uvek u pravu.
Ipak
nismo iscrpli temu, dobrog odnosno lošeg mišljenja o sebi, do
kraja. Samo smo skrenuli s nje pričom o zlatu. Čovek nema dobro
mišljenje o sebi iz dva razloga: prvo, zato što su mu
civilizacijske norme, ili kolektivna slika sveta, zabranile da misli
o sebi kao o dobroj osobi. Čim pokušaš da sama pohvališ sebe pred
drugim ljudima, ovi će te odmah opomenuti da to ne smeš da činiš
već treba da prepustiš njima da ti to kažu. Pozadina cele priče
koliko si dobra osoba je u tome koliko si upotrebljiva za njihove
ciljeve. Ako imaš dobro mišljenje o sebi tada nećeš, zbog osećaja
nedostatka, sve učiniti za nekog drugog, da bi ti on stoga potvrdio
da si zaista u redu. Osećaćeš se dobro u sopstvenoj koži i neće
te biti briga za tuđa mišljenja.
Drugi
razlog leži u potiskivanju. Zajedno sa potisnutom Primarnom ličnošću
u "mračni" ili "nesvesni" deo svesti potiskuje
se sve ono sa čim čovek ne želi da se suoči ili šta želi da
zaboravi. Psiholozi su uočili ovaj deo svesti, nazvavši ga
Nesvesno, jer se ovaj deo pojavljuje u stanju hipnoze, odnosno kada
se odstrani Sekundarna ličnost kao čuvar praga, ali nisu uočili da
čovek svo vreme voljno drži pod kontrolom taj deo svesti. Vremenom
je volja prerasla u tabu, jer je svest neprekidno i svakodnevno
"bombardovana" informacijama da tako treba da postupa. Ove
informacije, ponovo nesvesno, jer su na neki način isprogramirane,
stižu putem muzike, odnosno pesama koje se pevaju. Televizijski
programi svakodnevno i neprekidno podsećaju na dozvoljena pravila
ponašanja, a one koji se tome usprotive proglašavaju ludima pa ili
ih zatvaraju u ludnice ili ih izbegavaju.
Da
bi se doprlo do "nesvesnog" dela svesti potrebno je uočiti
čuvara praga koji ne dozvoljava prolaz. Takođe, pre prelaska praga
treba shvatiti da su u "mračnom delu svesti" odložena
samo sećanja na traumatične doživljaje, ne i sami doživljaji. Šok
zbog ujeda psa, potisnut u nesvesno, znači da je u nesvesnom ostao
samo otisak emocija a ne i pas glavom i repom. Kada se pojave emocije
treba ih prihvatiti kao emocije a ne kao realnost.
Zato
čovek, kada zaviri duboko u sebe i neminovno se suoči sa potisnutim
delom sebe, neminovno zatekne veoma loše stanje, koje se zatim
prenese u primarni razum, pa čitavog čoveka obuzme loše stanje i
zato niko nema lepu sliku o sebi. No, emocije kao sastavni deo svesti
zahtevaju posebno poglavlje. Vratimo se na sliku o sebi.
Od
svog oca čula sam izreku: "Kada je Bog delio osobine ljudima,
na svemu je štedeo osim na inteligenciji. Svako misli o sebi da nije
dovoljno lep, duhovit i slično, ali svako misli da je najpametniji".
Opet
je u pitanju nedostatak, koji dolazi iz Primarne ličnosti koja ima
svest o sveukupnosti. Obzirom da je znanje nešto što se stiče,
odnosno uči čitavog života, s jedne strane postoji osećaj
hroničnog nedostatka, jer se ne može znati baš sve, a s druge
strane postoji potreba da se stečenim znanjem čovek pohvali, jer
stekao je duhovno bogatstvo. Obzirom da je naučen da se ponaša
tako, da sve ono što ima mora i da se vidi, logično je da tako
postupa.
"Sviđaju"
mi se kada krenu sa političkim raspravama. Svako je ubeđen da bi
baš on najbolje upravljao državom.
Ono
što njih privlači u upravljanju državom je moć, a ne državnički
poslovi. Naravno o obavezama koje taj položaj nosi i ne razmišljaju.
Njih privlači jednostavno moć, mogućnost da budu ono što zaista
jesu, jer se tada drugi ljude neće usuditi da im protivreče i
govore im šta da rade. Međutim, grdno se varaju. Svaka "kasta"
ima strogo određena pravila igre i što je hijerarhija viša, to su
pravila strožija. Princeza Dajana je odličan primer šta se dešava
sa onim koji se usprotivi nepisanim pravilima igre.
Koliko
je slika o sebi uslovljena spoljašnjim izgledom?
Onoliko
koliko su civilizacijske norme to propisale, odnosno onoliko koliko
je čovek osvešćen, odnosno svestan sopstvenosti. Opet si postavila
pitanje čiji odgovor je različit za svaki pojedinačni plan svesti.
To samo pokazuje tvoj sopstveni put osvešćivanja i razmrsivanja
sopstvenog uma. Ti osećaš iskonske teme ali ih posmatraš svetovnim
očima, odnosno svetovnim, svakodnevnim umom i zaista stvaraš
paradokse.
Dobro,
jesu civilizacijske norme postavile ideal spoljašnjeg izgleda,
naročito Zapadna civilizacija.
Koreni
potrebe da se spoljašnji izgled dovede do savršenog ideala potiću
još iz Stare Grčke, gde je lepo i atletski građeno telo bilo
ideal. Ta potreba za savršenom materijom ima svoje izvore u dva
pravca. Jedan je da savršeno oblikovano muško telo ima
izdržljivost, kao osnovnu karakteristiku, a obzirom da se tada
ratovalo jedino po principu lične fizičke snage, logično je da je
ideal savršeno mišićavog tela bio i praktično neophodan. U
pauzama između ratova uvedene su sportske igre da bi se održala
telesna kondicija. Drugi momenat koji se javlja je upravo procvat
filozofije, odnosno porast duhovnog nivoa tadašnjih ljudi. Radi
uspostavljanja ravnoteže između duhovnog i materijalnog bilo je
neophodno negovati i razvijati i materiju (telo) pored negovanja i
razvijanja duha.
Rekla
bih da je ta ravnoteža ipak malo u debalansu, jer prevagnula je
materija.
Varaš
se, to tako izgleda samo na prvi pogled, jer očekuješ da se i Duh
vidi. Kada je u Staroj Grčkoj prevagnuo Duh u odnosu na materiju
došlo je do pada materijalne moći, a tada su ravnotežu uspostavili
Rimljani osnivanjem novog carstva mišićavih ratnika. Kada su
idealni mišići dostigli kulminaciju tada je na scenu stupilo
Hrišćanstvo sa moćnom vladavinom Duha u vidu fanatične vere,
toliko jake da su rado odlazili u smrt, žrtvjujući tako materiju
Duhu. (Sada će se svi mogući istoričari svega postojećeg složno
pobuniti protiv banalizovanja istorije, ali jedino ako se poznata
stvar sagleda iz nepoznatog ugla može se videti novina.)
Hajde
da razdvojimo planove i da krenemo od onog najnižeg: plana svesti
običnog čoveka.
Koje
ravni svesti? Prve, druge, treće? Jer tek na veoma visokim ravnima,
odnosno tek na podravnima šeste ravni, fizički izgled prestaje da
bude važan.
Dobro,
ne sitničari toliko, htela sam da govorimo o onim ljudima kojima je
fizički izgled bitan.
Sitničarenje,
kako kažeš, može preciznije da se nazove detaljnom analizom. Um
je, kako već pomenusmo, sklon da "lepi" slične stvari, da
bi poređenjem brže prepoznavao ono što trenutno ugleda. Zbog te
osnovne osobine uma često se dobija iskrivljena slika stvarnosti.
Izraz "isto kao" je osnovna poluga koja razvrstava utiske
po sličnosti, pomažuči takođe da se Sekundarna ličnost oblikuje
po modelu važeće slike sveta.
Isto
važi za fizički izgled. Moda idealnog tela menja se od vremena do
vremena, ističući naročito žene kao nosioce idealne slike. Nekada
su obline bile u modi, kada je većina stanovništva oskudevala u
hrani, a danas su na ceni mršavice, kada civilizovani svet pati zbog
preobilja hrane. Neprekidnim pokazivanjem i potenciranjem ženskog
tela, zapravo se potencira kolektivna slika kolektivnog izgleda, koja
za sobom vuče čitav niz potrošnih dobara koja će, ako se
upotrebe, doneti potpuno uklapanje u važeći model, čime će
pojedinac postati srećan i blažen. Naravno, iza ovoga jasno
prepoznaješ model na kome je zasnovana reklama i marketing, jer svi
tvrde da nude "ulaznicu za Raj".
Ipak
tu "ulaznicu za Raj" ljudi rado kupuju, iako vrlo dobro
znaju da ih ona neće odvesti nikuda.
Osnovna
težnja svake osobe je duhovno zadovoljstvo, oslobađanje od stega
civilizacije. Svaki prosečan pojedinac oseća da mu je život koji
živi nametnut sa strane, ali ne uviđa da je on sam dao pristanak za
to i da sam pristaje da živi po tuđim pravilima igre.
Nesavršen
izgled tela uvek donosi veoma duboke komplekse i osećaj
nesigurnosti.
Kompleksi
dolaze iz osećaja nedovršenosti, odnosno nepotpunosti. Ono o čemu
smo već govorili je da potiskivanje Primarne ličnosti zapravo
uzrokuje osećaj da nešto nedostaje, a onda Sekundarna ličnost taj
osećaj nedostatka prenosi na sopstveno telo. Osoba koja se, sticajem
okolnosti, izgledom uklapa u željeni model svuda biva prihvaćena sa
pažnjom i odobravanjem, tako da na taj način kompenzuje osnovni
nedostatak u sebi, jer joj ljudi odobravanjem zapravo šalju svoju
ličnu energiju, čije primanje uvek prija.
Danas
je u kancelariju ušla jedna devojka, možda ne lepa, ali svakako
savršeno doterana i moje kolege su prosto obletale oko nje, trudeći
se da joj budu na usluzi. Pojavljivanje lepe ili češće savršeno
doterane osobe uvek izaziva naklonost okoline. Zašto?
Savršeno
uklapanje u civilizacijske norme i to sa obe strane. Savršeno
doterana osoba savršeno je savladala i primenila pravila igre, zato
joj ostali savršeno aplaudiraju. Dečje igrarije odraslih osoba.
Prosto
mi bežiš od teme.
Pa
postavi mi konkretno pitanje!
Zašto
uvek reagujemo na lepotu?
Opet
si slepila pojmove. Misliš, zašto reagujemo na lepotu ljudskog lica
i tela? Jer lepota je i mir na šumskom proplanku, rađanje sunca,
ornament. Lepota je sklad a suština koja leži u svakoj lepoti je
zapravo mir, odnosno smirenje. Nered ili disharmonija, kakofonija ili
asimetrija zapravo su odraženi nemir, zato iritiraju.
Ako
je lepota odraz mira, zašto se reaguje na ljudsku lepotu? NIsam
sigurna da svaka savršeno doterana osoba oseća mir.
Da,
svaka savršeno doterana osoba oseća mir, jer je apsolutno
prilagođena pravilima igre, koja se zove: aktuelni modni trend.
Savršeno doterana osoba se savršeno uklapa u postojeće šablone
"kako treba izgledati" i niko je ne uznemirava
neodobravanjem. Probaj da obuješ dve različite cipele i izađeš u
javnost. Svi ljudi će te gledati sa neodobravanjem, a mnogi
nepoznati će čak prekršiti važeće pravilo igre da se sa
nepoznatima ne razgovara i prići će ti da bi glasno iskazali
neodobravanje. Pri tome će tvoj mir biti znatno uzdrman već samim
saznanjem da si prekršila pravila igre, iako time nikoga nisi
ugrozila. Naravno, kada duboko u sebi spoznaš besmisao mnogih
pravila igre, užas okoline će te zabavljati, a oni će smatrati da
si luda jer ne reaguješ na ono na šta svaki "normalan"
čovek reaguje.
Znači,
ono što pleni je mir koji vlada u samom čoveku.
Da,
mir u formi samouverenosti, iako je taj mir daleko od pravog mira ka
kome se teži, a to je mir čistog i nesputanog postojanja.
Žene
su se oduvek više trudile na postizanju savršenog izgleda nego
muškarci.
Žene
su primarni primaoci energije i da bi dobile neophodnu količinu
muške, aktivne energije, one se doteruju i time izazivaju pažnju,
divljenje, udvaranje i razne druge oblike davanja energije od strane
drugih ljudi, naročito muškaraca, a ne retko i žena. Znači,
osnovna svrha lepog izlgeda je da privuče pažnju i odobravanje, a
samim tim i dodatni bonus energije.
A
zašto pogled na ružnu osobu, hromu ili mentalno poremećenu, donosi
osećaj otpora, koji se manifestuje stezanjem pleksusa?
Razmena
energije među ljudima obavlja se preko energetskih kanala koji
izviru iz energetskih centara. Na fizičkom telu ovi centri nalaze se
u čulima (vida, sluha, dodira), odnosno lična enerija se prenosi
putem vida, dodira ruku i vančulno, putem pleksusa. Svaki osećaj
nelagodnosti manifestuje se u pleksusu, jer rukovanje i pogled je
moguće izbeći, a komunikacija kroz pleksus može se onemogućiti
jedino njegovim stezanjem.
Pogled
na ružnu osobu, koji u tebi izaziva osećaj nelagodnosti, samo je
odraz naučenog reagovanja da je ružno obavezno i loše. Ono što
ružnu osobu čini zaista ružnom nisu nepravilno (ne dogovoreno)
raspoređene crte lica, već zgusnuta, do gorčine, lična energija.
Hroma osoba će pre izazvati osećaj sažaljenja, mada je i taj
osećaj posledica procenjivanja tuđeg gubitka i automatsko poređenje
sa samim sobom, odnosno sa mogućnošću identičnog gubitka
sopstvenog dela tela. U tome zapravo leži osećaj nelagodnosti: u
poređenju i kalkulisanju moguće lične budućnosti. Međutim, pošto
je reakcija negodovanja od strane okoline uobičajena pojava, takva
osoba se energetski zatvara prema drugima, praveći disharmoniju
energije i otuda osećaj da je ta osoba ružna.
Mentalno
poremećena osoba već predstavlja pravu opasnost za Sekundarnu
ličnost, jer ona je u nekoj, apsolutno svojoj, Primarnoj ličnosti i
kao takva nesposobna za dogovorenu komunikaciju sa ostalim ljudima.
Mentalno poremećena osoba je potpuno slobodna u svom ispoljavanju,
pa je zbog toga zatvaraju u ludnicu, da ne bi svojom nesputanom
slobodom "zagadila" ostale ljude.
Ali
ludaci su često agresivni!
Ne
svi. Samo oni ljudi koji su poludeli zbog nagomilanog potisnutog
besa, koji je potisnuta lična energija pod veoma jakim pritiskom.
Takva akumulacija energije, koja nije imala ni jedan ventil za
pražnjenje, dovela je do rasprskavanja razuma, odnosno do
rasprskavanja ega kao fokusiranog razuma i rasplinjavanja granica
slike sveta. Do skora ugrožavana od strane svih, takva osoba se
pucanjem svesti oslobađa svih stega i agresivnošću pokušava da
odbrani tu istu slobodu. Na žalost, često je ugrožavanje samo
fikcija, pa tako stradaju i nedužni. Međutim, apsolutno u Primarnoj
ličnosti, luda osoba agresivnog tipa neće reagovati na osobu čistog
Duha, koja zrači unutrašnjim mirom. čak će reagovati mirom na mir
koji oseća.
Osoba
čistog Duha je takođe u Primarnom, ali na drugi način.
Da.
Takva osoba nije do Primarnog stigla rasprskavanjem Sekundarne
ličnosti, već njenom spoznajom i prevazilaženjem ograničenja. Za
nju možemo reči da je prosvetljena. Ona će poštovati pravila igre
konvencionalnog življenja ali se neće vezivati za njih, jer ih
shvata na pravi način: kao pravila igre samog života radi lakšeg
življenja. Pravila igre su postavljena da se ljudi ne bi međusobno
sudarali u komunikaciji i time ometali druge da slobodno žive.
Doduše, sloboda je tim pravilima u velikoj meri ograničena, ali ako
se koriste na pravi način, pravila ponašanja donose mnogo veću
slobodu nego anarhija, kao suprotnost redu i disciplini.
Upoznala
sam jednu veoma zanimljivu osobu putem Interneta. Komunikacija
pisanom rečju bila je odlična, međutim meni je nedostao lik te
osobe pa sam, posle nekog vremena, zatražila i fotografiju. Zašto
nam je lik sagovornika neophodan da bi smo komunicirali?
Prosta
navika razuma da komunikaciju vezuje i za čulo vida. Osim toga, u
neposrednoj komunikaciji je moguće, na osnovu mimike i izraza lica
sagovornika, dublje prodreti u smisao rečenog. Pisanje uvek može da
se cenzuriše i kasnije koriguje, a izgovorena reč se ne može
vratiti nazad. U svakom slučaju, navika razuma da vidi lice
sagovornika je presudna.
Ponekad
se ćujemo telefonom i ja sam hvatala sebe u pokušaju da oblikujem
lik u svojoj svesti, pre nego što sam dobila fotografije.
I
razgovori telefonom se najčešće vode sa poznatim osobama, osobama
čiji lik već znaš, pa tvoj razum u telefonskom razgovoru već ima
sliku sagovornika kome se obraćaš. Ponovo je u pitanju prosta
navika uma.
Nedavno
sam upoznala dva spikera sa lokalne radio stanice, čiji mi se
glasovi veoma dopadaju. Njihove slike nisam tražila dok sam slušala
tu radio stanicu, međutim bila sam prilčno iznenađena njihovim
izgledom. Trebalo mi je malo vremena da se moja svest prilagodi
njihovim likovima.
Opet
ponavljam: slika, odnosno lik druge osobe je jednostavno navika uma
da kroz nečiji glas raspozna i njegov lik. Te spikere nisi
nameravala da upoznaješ, zato nisi to ni pokušavala, ali tvoj razum
je po navici sklopio neki lik, koji je uvek "pozivao" kada
bi ti čula poznati glas. Zamišljeni lik ti nije bio prezentovan,
razum je radio svoj posao samo za sebe, jer tebe i nije interesovala
njegova lična konstrukcija za ličnu upotrebu.
Ovo
me je baš zaintrigiralo. Ko je kome u funkciji: ja razumu ili razum
meni? I ko sam ja u tom slučaju? Sve mi ovo liči na slugu koji ima
svoj privatni život, o kome gospodar ne zna ništa, jer ga sluga o
tome ne obaveštava.
Lepo
definisana situacija. Ti ne možeš imati uvid nad celim svojim
razumom, jer on mnoge stvari reguliše tako da se mehanički
obavljaju i time ti ne oduzimaju dragocenu energiju koju
upotrebljavaš za druge mentalne ili fizičke aktivnosti. Ovo nas
uvodi na mehanizme uma, ali o tome ćemo drugom prilikom.
Нема коментара:
Постави коментар
Ukoliko želiš da komentarišeš postani član ovog Bloga. Sva pitanja su tu da bi smo na njih dobili odgovor :)