Nalazim se
u čvoru problema. Uočila sam problem, ali mu ne vidim uzrok. Bojim se za
sopstvenu budućnost.
Bojiš se za
budućnost? Kako možeš da se bojiš nečega što (još) ne postoji? Bojiš li se
vampira, vukodlaka, vanzemaljaca, mraka u sobi?
Ne,
naravno.
Sve napred
pobrojano su imaginacije, strah od nečega što bi eventualno moglo da se pojavi
i ugrozi te. Pod pretpostavkom da vampiri i vukodlaci zaista postoje,
sagledajmo realnost njihovog konstantnog prisustva u tvom neposrednom okruženju,
odnosno latentne pretnje da ćeš biti direktno ugrožena. Iz istog razloga možeš
se bojati tigrova, odnosno ajkula. Ova stvorenja zaista postoje i mogu biti
opasna, stoga bi tvoj strah bio sasvim realan, ali samo pod uslovom da se
ajkula ili tigar nalaze na jedan metar udaljenosti od tebe. U svim drugim
situacijama strah je neosnovan.
Isto važi i
za budućnost. Budućnost ne postoji. Ono što ti u ovom trenutku smatraš za
budućnost (koja te plaši) je efekat projektovane prošlosti, efekat sećanja na
ono što je bilo i strah da se to isto ne ponovi. Znači, plašiš se prošlosti, a
pošto tvoj racionalan deo uma uviđa da se ne možeš plašiti nečega što odavno ne
postoji, ti si svom strahu pronašla razlog koji se zove projektovana budućnost
i zato strepiš. Tu je koren tvog čvora problema, nigde drugde.
Ali ako
realno sagledamo događanja bliske prošlosti, očekivano je da će i budućnost
biti ista takva.
Pogrešno.
Već sutra se može dogoditi neočekivani preokret. Kako će tada zvučati tvoja
pređašnja konstatacija? Smešno. I sama ćeš se smejati svojim bezrazložnim
strahovima.
Zapamti:
budućnost ne postoji. Prošlost je posledica efekata sećanja. Jedino što zaista
postoji je sadašnjost. A ti je ne primećuješ jer si okupirana prebiranjem po
materijalu sećanja i od toga gradiš očekivanu budućnost. Obzirom da su sećanja
odraz trauma, najbolje i najjače se pamte loša dešavanja, a ako gradiš
(projektuješ) budućnost na bazi takve prošlosti, šta drugo možeš da očekuješ od
budućnosti nego nastavak prošlosti. Zato osećaš strah.
Oslobodi se
toga i živi u sada.
Kastaneda
to naziva „brisanjem lične istorije“. Uspela sam donekle da shvatim taj balast
i odreknem se velike količine sećanja na prošlost, ali sada imam konflikt sa
okolinom koja to ne može da razume i koja mi se otvoreno čudi sa neodobravanjem.
Čiji život
ti živiš, svoj ili njihov? Čiju svest ti nosiš, svoju ili njihovu? I zašto
uopšte imaš potrebu da bilo kome objašnjavaš bilo šta? Kao da se pravdaš zbog
toga što si se odrekla dela tereta sopstvene svesti. Pa nisi taj deo tereta
prebacila bilo kome drugom. Jednostavno si deo nematerijalnog prepustila
nematerijalnom.
Ljudi
uživaju u tome da neguju uspomene. Osećala sam se kao stranac na proslavi
godišnjice mature, jer su moji školski drugovi i drugarice sa uživanjem prebirali po zajedničkim uspomenama. Osećam se
„isprano“ kad na porodičnim okupljanjima po ko zna koji put prežvakavaju priču
o razvodu jednog te istog člana porodice. Zašto je ljudima toliko stalo do uspomena, koje su zapravo
prepričavanje prošlosti?
Gladni su
emocija. Život koji žive je dosadan i bezsadržajan. Reč „prežvakavanje“ je
savršen opis za prepričavanje već prepričanih događaja. Pričom, naročito ako je
tužna, osoba se uživljava u doživljaj koji je arhiviran u umu i iz njega
izvlači ostatke emocija, koje su memorisane zajedno sa slikom. Zapravo se
prežvakavaju ostaci emocija. I to smatraju sasvim ispravnim. A kada bi im rekla
da je to isto kao kad bi vratili u usta sadržaj želuca, rekli bi ti da si
totalno poludela. A to je zapravo isti proces. Jedino što u umu nema kiseline
koja bi razložila uneti materijal.
A može li
se taj materijal sećanja nekako svariti u umu?
Može,
naravno. Jedino je potrebno shvatiti da uspomene ničemu ne služe, osim kao
lična zabava u trenucima dokolice. A i tada se može pronaći mnogo bolja zabava
nego što je prebiranje po uspomenama.
Da, ali
najbolja komunikacija između dve osobe je onda kada otvoreno iznose svoje
uspomene. Takvi razgovori doprinose osećaju bliskosti.
Dobro
zapažanje, ali sa pogrešne strane! Otvoreni razgovori o sopstvenim uspomenama
su samo kanal za uspostavljanje bliskosti, za boljim upoznavanjem odnosno
neometanim protokom energije. Oni služe kao „ventil“. Takvim razgovorima se
dozvoljava ličnoj energiji da se neometano ispolji, da se ulije u drugu osobu i
primi energija te druge osobe. Energetski gledano razgovor je suvišan da bi do
razmene energije došlo.
Osim toga,
takva vrsta komunikacije predstavlja opisivanje sopstvenosti, opisivanje
sopstvenih okvira ispoljavanja. Ako osobi sa kojom komuniciraš ispričaš svoje
tajne, a i to su delovi uspomena koji su rezervisani samo za odabrane, time ćeš
joj pokazati u kojoj meri si bila spremna da narušiš uvaspitane norme
ponašanja, odnosno do kog stepena slobode si stigla.
Naravno,
već sama činjenica da si te događaje sakrila od očiju javnosti pokazuje da nisi
oslobođena, već da samo pokušavaš da se oslobodiš, ali neuspešno.
To onda
znači da se nikada i ničega ne treba sećati? Šta sa sećanjima na drage osobe
kojih više nema?
Stvarno si
majstor za izvrtanje činjenica!
Postoje li
činjenice? Ili su to samo lični uglovi
gledanja na stvarnost?
Ponovo
dokazuješ da si majstor, ovoga puta majstor polemike. Ali da se vratimo tvom
pitanju.
Svaka
uspomena je zaokruženo sećanje na neku osobu i događaj vezan za nju. Uspomene
na osobe kojih više nema predstavljaju
potrebu za njihovim prisustvom, odnosno njihovom energijom. Pošto ih
više ne možemo imati u neposrednom kontaktu, pribegavamo uspomenama da bi smo
ponovo doživeli njihovu energiju koju smo akumulirali za vreme kontakta sa
njima. Obično su to sećanja na lepe događaje, jer uvek tražimo samo prijatnu
razmenu energje, a svađi pribegavamo kada do te energije ne možemo da dođemo uz
pristanak druge osobe, već moramo da je otimamo.
Ljudi definitivno vole svoje uspomene. Zato se
rado fotografišu ne bi li bolje i preciznije zadržali sećanje na trenutak.
Najčešće se
fotografišu prijatni momenti, veseli trenuci ili utisci sa putovanja. Vizuelne
doživljaje uvek prate i emotivni doživljaji, pa je prebiranjem po fotografijama
moguće setiti se i nekog trenutka koji nije bio toliko značajan da bi bio
zapamćen.
Zašto su
sećanja oklop?
Zato što
predstavljaju neki vid prizme kroz koju se posmatra svet. Čovekova svest i
inače svoje okruženje posmatra kroz prizmu sopstvenih iskustava i sve
doživljeno prolazi kroz taj filter, čime dolazi do iskrivljene slike
stvarnosti. Nije redak slučaj da se ljudi posvađaju zbog nerazumevanja, odnosno
sučeljavanja sopstvenih različitih uglova gledanja na stvar, a radi se o istoj
stvari. Ono što je za jednog dobro i poželjno, za drugog može biti izrazito
loše. Recimo: nečija bivša žena je stalno čitala knjige, jer je za nju to bio
način bežanja od stvarnosti koja joj se nije dopadala. Muževljevo iskustvo je
da je čitanje knjiga loša stvar, jer su ga knjige odvajale od žene, sa
kojom nije mogao da uspostavi komunikaciju. I sada kada
vidi bilo koju ženu da čita knjigu, njegova svest mu prezentuje nemu atmosferu
u kući i bivšu ženu koja čita knjigu, te on reaguje negativno.
Da nema sećanja
na neprijatno iskustvo, koje je postalo samo utisak negativnog u svesti, on ne
bi negodovao kad vidi ženu koja čita.
Može li se
živeti bez sećanja? Zar to ne bi umanjilo značaj emocija koje se javljaju kada
se dve drage osobe susretnu posle dužeg vremena?
Nepotrebno
je ljubav doživljavati kroz prizmu sećanja na stare emocije. Sećanje na
detinjstvo provedeno sa sestrom nije razlog da se sada raduješ susretu s njom.
Jer pored sećanja kako ste lutkama pravile frizure i u tome uživale, u tvojoj
memoriji sačuvano je i sećanje da ti je uzela jednu lutku i da si bila mnogo
ljuta na nju. U prvi mah verovatno nećeš biti svesna i ove neprijatne emocije,
vezane za vaše detinjstvo, ali ovo potisnuto sećanje može u jednom trenutku da proizvede zlurad komentar,
zbog koga ćeš se posle kajati.
Osobu treba
voleti sada, ovog trenutka, radovati se sada zbog susreta. Ljubav je voljna
razmena energije i kao takva ona prija. Ti svoju sestru, ili bilo koju drugu
osobu, voliš i prija ti njeno prisustvo, jer ti prija energija te osobe.
Sećanja na zajedničke trenutke ne treba da budu razlog za ljubav.
Ali ipak se
ne može voleti nepoznata osoba. Za osobu koja se voli mora da postoji neka
veza, lični kontakt, zajednički trenuci.
Tačno. Ali
razdvoj sećanja na zajednički provedeno vreme od emocija. O tome govorim - da
nije neophodno sećanje da bi se volela druga osoba.
A kako neko
može da voli neku javnu ličnost, iz sveta glume, muzike ili politike?
To nije
ljubav, jer ljubav podrazumeva uzajamnu razmenu energije.
Hoćeš reći
da takva osoba ne oseća ljubav prema nekoj estradnoj zvezdi?
Oseća
ljubav, možemo da upotrebimo tu reč, jer nemamo drugu koja bi je zamenila. No,
u ovoj situaciji u pitanju je jednousmeren odliv energije i zato liči na
ljubav. U ljubavi dajemo energiju i primamo je. Kod obožavanja neke javne
ličnosti takođe dajemo energiju, zato je
osećaj identičan, pa ga nazivamo ljubav, zbog poređenja sa poznatim
osećajem. Ali upravo ova situacija pokazuje da su sećanja nepotrebna da bi se
neko voleo, jer sa tom estradnom ličnošću nema zajedničkih trenutaka koji bi ih
povezivali. Osim gledanja nekog filma ili javnog nastupa. S tim što opet nema
interakcije i uzvratnog dejstva lične energije.
Zašto
je življenje u sećanjima odlika starenja, odnosno starih ljudi?
Stari ljudi
imaju prilično životnog iskustva, sve što su dozvolili da im se dogodi -
dogodilo im se, a nemaju višak energije u sebi koji bi ih nagonio na nova
dešavanja i nova iskustva. Oni su zatvoreni prema životu, prema protoku života,
vreme uglavnom provode jednolično pa su im sećanja izvor radosti i lepih
osećaja. No, tako zatvoreni za sadašnjost oni propuštaju bilo kakvu priliku za
novinama koje bi im osvežile život.
Znači,
sećanja treba odbaciti kao nepotrebnu kategoriju svesti?
Sećanja
nisu nepotrebna kategorija, opet izvrćeš stvari. Sećanja su omotnica, odnosno
podloga iskustvima. Iskustvo bez sećanja na situaciju nema dovoljnu snagu
dejstva. Ono što zapravo želim da kažem je da ne treba sećanja staviti u prvi
plan svesti, jer ona predstavljaju neku vrstu kočnice za nova doživljavanja i
nova iskustva. Osoba koja je zaglavljena u sećanjima zapravo živi u sopstvenoj
prošlosti, svest joj je okupirana prošlim događajima i zato nije otvorena za
nova događanja i nova iskustva.
Živeti u
sećanjima je isto kao i hodati ulicom dok ti je glava okrenuta nazad. Sudar sa
banderom je više nego neminovan.
Нема коментара:
Постави коментар
Ukoliko želiš da komentarišeš postani član ovog Bloga. Sva pitanja su tu da bi smo na njih dobili odgovor :)